Magyar flotta az Adrián? Hallottunk már ilyet. Kell egy befektető, egy mólónyi hajó szépen felmatricázva, egy jó kis üzleti terv aztán meglátjuk! Volt akinek sikerült volt akinek nem. Olyan vállalkozás amelyik kicsiben kezdte és a tapasztalatokon okulva lépésről lépésre bővítette volna kínálatát nem sok van. Pedig a Candor Charter pont ilyen. 10 éve működnek, rugalmasan alkalmazkodva az elvárásokhoz a változó szabályokhoz, a pénzügyi válsághoz, de
legfőképen a bérlők igényeihez.
Szőr Gáborral, a Candor ügyvezető igazgatójával beszélgettem.
-Miért alapít egy magyar társaság charter flottát Horvátországban?
-Az elején aligha lehetett flottának nevezni, két hajóval indult az egész. Beleszerettünk az Adriába, az egyik legszebb, ha nem a legszebb tenger a rengeteg szigettel, a gyönyörű vízzel. Nem azért fektettünk a hajókba, hogy pár év alatt minden bőrt lehúzzunk róluk. Célunk az volt, hogy eltartsák magukat, miközben nem mennek tönkre, hanem jó állapotban maradnak és megőrzik értéküket. Éppen ezért van, hogy a mi flottánknál kezdődik a leghamarabb ősszel a karbantartás, és mi fejezzük be a legkésőbb. Minden ősszel „szétbontjuk” a hajókat, odamegyünk tizen-tizenketten, és több szem többet lát alapon alaposan átnézzük az összes hajót. Állapotlistát írunk, felújítási tervet készítünk, és öt hónapon keresztül javítunk egyenként kipipálva az összes pontot. A szezon minden évben az ún. behajózással kezdődik, ami egy „végső teszt” – itt még kiderülhetnek apró hiányosságok. Ezek a Husvét környéki behajózások különösen hangulatosak. A Candor Charter egy családi vállalkozás, ahol fontosak a személyes kapcsolatok, mert akik hozzánk járnak, mindig ugyanazzal a hat emberrel találkoznak.
-Ez azt jelenti, hogy a bérlők elsősorban magyarok?
-Ezt szeretnénk, de előfordul, hogy a magyarok későn döntenek. Vannak évek óta visszatérő csapatok Németországból, Angliából és a skandináv országokból is egyre többen keresnek meg minket.
-Milyen előnyt jelent egy magyar hajóscsapatnak, ha magyar flottától bérli a hajóját?
-Jó esetben nem derül ki, milyen hátrányt jelent angolul beszélni a bérbeadóval. Krízishelyzetben viszont nem mindegy, hogy az ember az anyanyelvén tud-e egyezségre jutni bizonyos kérdésekben. Bárkivel előfordulhat, hogy elveszít, eltör valamit. Sok charter cégnél nincs alku – automatikusan megtartják a korábban letett kauciót, ha valami hibát találnak. Olyan is előfordul, hogy egymás után több csapattal kifizettetik ugyanazt a hibát. Ehhez képest mi a visszatérő vendégekre építünk. Egy több tízmillió forintot érő vitorlás hajót bérbe adni bizalmi kérdés is, a mi érdekünk az, hogy lehetőleg a következő héten is útra keljen a hajó. A visszatérő vendégek tehát tudják, hogy jól felszerelt, megbízható járművet kapnak, mi pedig tudjuk, hogy megbízható emberek vitorláznak ki vele a kikötőből.
-Pontosan hol van ez a kikötő?
-A bázisunk Marina Kastela, Split és Trogir között. Ez egy nagy charter-kikötő, ahonnan több irányba is indulhat az utazó. Vannak, akik a környékbeli szigeteket járják be, vannak, akik – inkább a tavaszi és az őszi hónapokban – sportosabban gondolják. A nyári hónapok inkább a családoknak kedveznek, kevesebb széllel. De tavasszal és ősszel, amikor sportvitorlázni jönnek az emberek, a bevállalósabbak akár Dubrovnikba, Montenegróba is eljutnak. És persze nem kötelező az egy hét: egyre többen veszik ki két hétre a hajókat, oda-vissza úttal együtt jobban járnak, és messzebb jutnak el a nyaralás alatt. Volt egy család, amelyik három hétre bérelte a hajóját, és megjárták Velencét is.
-Fontos dolog a méret is: mekkora hajókkal dolgoztok?
-Tíz vitorlásunk van, ebből nyolc Jeanneau típusú. A legkisebb 35, a legnagyobb 52 lábas. A hajók tulajdonosaként pontos válaszokat tudunk adni a leendő vendégek kérdéseire.
-Horvátország továbbra is favorit a hajósok szemében?
-Több népszerű célpont is van, de azt azért látni kell, hogy az Adria a legmegbocsátóbb víz. Nincsenek váratlan események, korallzátonyok, jól be van térképezve az egész régió. Újdonság maximum egy-egy új vendéglő lehet.. Az Adrián nincsenek olyan távolságok két kikötő között, ami már veszélyt jelenthetne. És amikor a költségeket számolják a hajósok, érdemes azt is belekalkulálni, hogy 6 óra alatt ott van az ember autóval. Az ár-érték arány
továbbra is az Adrián a legjobb.
-Nagy a horvát piac, sok hajót kínálnak kiadásra, helyenként meglepően alacsony áron.
-Valóban, csakhogy nem mindegy, mit vesz ki az ember, és mivel tölti a szabadidejét. Azok a cégek, amelyek odaadják feleannyiért is a hajójukat, „csak vigyék” alapon, nem is tudnak költeni a vitorlásokra. Márpedig azt minden hajós ember tudja, hogy ha valaki nem tartja karban rendszeresen a hajóját, azon egyre több minden pusztul le. Ráadásul ezek járművek, és a bosszúságon kívül még komoly veszélyt is okozhat, ha nincs karbantartva egy tengeri hajó.
Sok olyan csapatról hallunk, akik a kiruccanás felét a technikai hibák megoldásával töltötték, jutányos áron, persze. Mi éppen ezeket a helyzeteket próbáljuk elkerülni azzal, hogy lelkiismeretesen gondozzuk a hajóinkat. Persze a tíz év alatt nálunk is voltak már kisebb fennakadások, de olyan még sosem történt, hogy ne tudtuk volna megoldani az ilyen helyzeteket. Elsődleges célunk, hogy a hajósaink következő évben is visszajöjjenek, és ajánljanak minket ismerőseiknek. Sajnos az utóbbi időben megjelentek olyan nem létező charter cégek is, akik megkapják a gusztusos fotók alapján átutalt előleget, a végén meg se hajó, se pénz. Az ilyen problémák károsan hatnak az egész üzletág megítélésére, ezért is nagy hangsúlyt fektetünk a korrekt üzleti kapcsolatok ápolására, jó hírünk fentartására.
Bővebb információ: www.candor.hu
További képek ITT.
Nagy Zsuzsa
(X)