A verseny rendezői azonban nem véletlenül döntöttek amellett, hogy nem lesz éjszakai futam, mert éjjel bizony bedurvultak a körülmények és megérkezett egy igencsak viharos Jugo, 50-60 csomós széllel. Ebből mi Zadar viszonylag védett kikötőjében csupán egy zord esős reggelt tapasztaltunk.
A szerda reggeli kormányosi értekezleten aztán tájékoztatták a csapatot, hogy egyelőre még kérdőjeles a nap. Ha lesz is valami, egy pályaverseny lesz a kikötő előtti öbölben, és a flotta holnapig Zadarban marad. Kiosztották a 2 körös up and down pálya rajzát, majd 13 óráig várakozás, és ha erősödik a szél, durvul az eső, még lehet, ez is elmarad. El is maradt. A védett zadari kikötőben is erős szélben és szakadó esőben a mezőny így készül a holnap rajtoló éjszakai futamra, melyen az előrejelzések szerint esőre nem számíthatunk és túlságosan erős szélre sem, vagyis remélhetőleg kikötünk pénteken Biogradban, mire eléri a Közép-Adriát az újabb erős bora, észak-kelet felől.
Az értekezlet után kaptam el egy rövid beszélgetésre Hovanecz Zoltánt, az Aranysekli Adria Kupa alapítóját és Dragan Penjalovot a verseny főbíróját, akik immár 9. éve együtt szervezik a magyar hajósok egyik legnagyobb tengeri navigációs vitorlás versenyét. A szervezésről, a verseny útvonalának meghatározásáról, a biztonságról kérdeztem őket:
A tengeri túraversenyek előtt van egy körülbelüli terv, mely azon elvek alapján kerül meghatározásra, hogy mik az igények. A versenyszellem és a versenyzők vitorlázó tudásának próbatétele domináljon inkább, vagy az, hogy minél színesebb élmény, minél szebb tájak és komfortos kikötők szerepeljenek az útvonalban. Az Aranyseklinek ilyen szempontból kettős célja van. Olyan hajósok versenye ez, akik sokat akarnak vízen lenni, szeretik a technikás futamokat, melyekben fontos szerepe van a taktikának és a navigációnak, nem okoz problémát nekik egy akár 30 órás, éjszaka is zajló futam, képesek helyt állni szélsőségesebb időjárási körülmények közepette is, hisz ez márciusban még simán előfordulhat, de fontos számukra a kényelem, a megfelelő színvonalú kikötők megléte, valamint a varázslatos apró szigetekkel tarkított közép adriai partvidék.
A futamok útvonalának összeállítása minden esetben a szervezés és a versenybíró közös munkája alapján zajlik. Az előre felvázolt pályák módosulhatnak az aktuális szél, időjárási és tengeri viszonyokhoz igazodva. Minden nap, a hajnali órákban Zoltán és Dragan 5 forrásból szerzett előrejelzés, helyismeret, sok-sok éves hajózási, vitorlázó és tengeri tapasztalat alapján próbálja a legvalószínűbb időjárási viszonyokat megjósolni, majd ez alapján véglegesíteni az aznapi pályát.
Az első, amit szem előtt tartanak, hogy a versenyzők mindig elégedettek legyenek a pályával, hogy biztonságban hajózzanak, hogy ne legyen benne olyan szakasz, ahol túl sok a zátony, de azért mégis legyen benne technikás rész és kihívás, szigetek között kelljen elmenni, ne legyen monoton, hanem izgalmas legyen, több irányú szelekkel, melyek megkövetelik a vitorlázó és navigációs ismereteket egyaránt.
Ennek ellenére még így is bármikor megviccelheti a szervezőket és a versenyzőket az időjárás. Ez az, amit nem lehet megváltoztatni, és ha jól tudunk alkalmazkodni hozzá, akkor jó hajósok vagyunk. A verseny célja, hogy apró kihívásokkal mindig fejlesszék a versenyzők tudását, hogy jó hajósokká váljanak.
Mikor a jelentkezés során összeállnak a csapatok, a szervezők már rendelkeznek egy előzetes ismerettel azok tudásáról, aztán az első nap egy biztonságosabb, amolyan tesztelős futam alatt még jobban megismerik a mezőnyt. Mivel minden ember és csapat folyamatosan változik, mindig óvatosan indulnak, majd folyamatosan tolják ki a határokat, úgy, hogy ez végig mindenki számára élvezhető legyen. Pontosan ezért, egy ilyen navigációs, hosszú pályákkal bíró verseny megtervezése mindig nehéz és felelősségteljes, nagy tudásra van szükség hozzá.
Az Aranysekli versenyzőinek szerencséje van. Zoltán és Dragan 9 éve együtt indították az Aranysekli kupát és azóta folyamatosan együtt dolgoznak, már jól ismerik a magyar hajósok lüktetését, igényeit, így évről-évre egyre jobb pályák és versenyek kerülnek megrendezésre sok visszatérő ismerős vitorlázóval és egyre bővülő résztvevői létszámmal. Dragan pedig jópár szót magyarul is megtanult már, mint például: „egészségedre!”.
Versenysorozatunk hamarosam folytatódik...