A Beneteau nem az elektromos hajócsaládjáról híres, ami nem véletlen. Remek minőségű vitorlásokat és motorosokat gyárt, de a villamos meghajtás eddig kimaradt a repertoárból. Eddig.
A YACHT MASTER Kft gondolt egyet és egy külmotoros Antares hajót felszerelt egy 10KW-os Torqueedo motorral na meg minden mással is, ami egy profi elektromos rendszer része kell, hogy legyen.
Maga a hajó egy 7.5 méter hosszú zártkabinos felépítésű modell, melynek hajóteste egyébként siklásra is képes lenne, bár a fent említett meghajtással erről az élményről le kell mondanunk. Belépve a kokpitba egy körbeülhető asztalt találunk, kényelmes szivacsozott párnákkal, de az asztal pillanatok alatt leengedhető, így pedig egy kényelmes napozófelületet kapunk, ahol a meleg nyári éjszakákon akár 2 ember is kényelmesen elalszik. A hajó mindkét oldalán rozsdamentes pecabot tartók egyértelműen jelzik, hogy az egyik célcsoport azokból kerül ki, akik kedvelik ezt a sportot. Hátra a fürdőplatformhoz egy nyitható elemen keresztül juthatunk el, míg a zárt kormányállást egy tolóajtó választja el a kokpittól.
A 7.5 méteres hossz megköti a tervezők kezét. Bár nincsenek csodák, azért minden megtalálható, amire egy ilyen méretű hajón szükség lehet. Túlnyomásos vízrendszer, mosogatóval, melynek csaptelepe praktikusan kihúzható, így akár deckzuhanyként is használható. A mosogató alatt hűtőszekrényt találunk, mely nem túl nagy de egy napnyi étel/ital mennyiséget gond nélkül tárolhatunk benne. Van itt még egy belső asztal is, tehát ha valaki kint napozik, vagy az eső eredne el, bent akkor is kényelmesen lehet ebédelni, kártyázni, vagy épp halat pucolni.
Természetesen ezt az asztalt is le lehet engedni, így ha vendégek jönnek hozzánk, nekik is lesz hol aludniuk. Azt azért meg kell jegyezni, hogy kajüt és a kormányállás egy légtér ajtóval nem elválasztható. A kormányos ülés igen praktikus, az ülőlap első része felhajtható így „nekidűlős” üzemmódban is használható, de lehajtva kényelmes fotelből élvezhetjük a szinte hangtalan suhanást. A tetőt nagyrészét kiteszi egy eltolható vagy felbillenthető ablak, melyhez egyik irányból sötétítő, másik irányból szúnyogháló tartozik.
Egy kis lépcsőn jutunk le a kajütbe, melyben jobboldalt egy zárt tartállyal ellátott, a kor követelményeinek megfelelő WC kapott helyet, illetve egy kétszemélyes ágy, mely fölött körben praktikus polcok találhatóak. Ha parti áramon van a hajó, akkor természetesen a 220voltos konnektorok is életre kelnek.
A tervezők minden rekeszt kihasználtak. Mindenhova lehet pakolni valamit. Bár első ránézésre olyan, mintha nem lennének tárolók a hajón, hamar kiderül, hogy több köbméternyi holmit el lehet rakni láthatatlanul.
Persze van amiről a méret miatt le kell mondani. Ruhásszekrényeket hiába keresünk, és főzni sem ezen a hajón fogunk. De nem is arra való.
A kormányállást kívülről körbe sétálva jutunk el a hajóorrhoz, ami a belső helykínálat növelése miatt kicsit domború, így napozásra csak korlátozottan alkalmas. Persze például horgászni remekül lehet innen is. Természetesen a távirányítós elektromos horgonycsörlőt is itt találjuk.
Na de nézzük az elektromos hajtást, hiszen az a lényeg!
A 10KW-os hidraulikusan kormányzott Torqeedo Cruise 10.0 motort a jelenleg elérhető legkorszerűbb Li/Ion akkumulátorok hajtják, méghozzá 48 voltos rendszerben. A 4db egyenként 24voltos és 108 Ah-ás akkumulátor ugyanennyi processzor vezérelt töltővel rendelkezik, így minden akkumulátor a legoptimálisabb töltést kapja. Arra is gondoltak a beszerelésnél, hogy az akkumulátorok a teljes áramtalanítás mellett úgy is leválaszthatóak, hogy a töltőkkel fennmaradjon a kapcsolat, így télen biztonságosan lehet csepptöltésen hagyni a telepeket.
A Li/Ion akkumulátorok nagy előnye a kapacitáson és a viszonylag kis tömegen túl az, hogy a bennük lévő elektronika kommunikál a vezérlőegységgel, melyben beépített GPS is található. Ez azért fontos, mert az így létrejövő rendszer tű pontosan mutatja, hogy az aktuális gázkar állással a jelenlegi időjárási körülmények között (hullámzás, szél) mekkora út tehető még meg. Tehát nem fordulhat elő az elektromos hajósok legnagyobb rémálma, hogy egyszer csak néma csönd, pedig az előbb még azt mutatta a műszer, hogy félig vannak a telepek.
Hogy pontosan mekkora a megtehető út? A fenti kiépítésben 5km/h-ás kényelmes sebességgel 60-65 Km is lehajózható egyetlen töltéssel. Persze az is igaz, hogy ha sietősebbre fogjuk, akkor a 11 km/h-ás végsebesség közelében elég drasztikusan 12 km-re csökken a hatótáv. A teszt alatt a Balatonfűzfő, Almádi oda-vissza távon 10%-ot esett a töltöttség, ami nem rossz, főleg, hogy nem egyenes vonalú egyenletes mozgást végeztünk, hanem próbálgattuk a gyorsulás a végsebességet és a fordulókat is.
A hidraulikus kormányzással igen pontosan irányítható a hajó, ami mellesleg meglepően fordulékony és gázadásra határozottan nekilódul. Nekem kicsit hiányzott az automata kormány, hiszen ez nem egy vitorlás, amit a szélhez képest kell folyamatosan vezetni. Az élményhez hozzá tartozik, hogy amíg csendben csobog a hajó, addig a kormányos társasági életet él, jön/megy. Nyilván közben figyelve arra, hogy tiszta legyen az út. Ilyen tempónál van idő cselekedni. Persze ha valaki ilyen hajót vesz, olyan további kényelmi extrákat tetethet bele, amit csak szeretne.
Mindent összevetve az elektromos hajózás igen jó szórakozás. Sok olyan ember van, aki nem akar küzdeni a széllel, viszont igényli a vízi életet. Bár én magam inkább a vitorlázást preferálom, mégis ahogy ott feküdtem hatalmas napozóágyon, el tudtam képzelni, hogy amikor csak kimennék fürdeni egyet, vagy átugranék néhány várossal odébb ebédelni/vacsorázni, vagy egyszerűen csak kényelmesebben szeretnék aludni/enni/élni egy hajón, akkor milyen jól jönne egy Antares 7.80.
Persze az ár mindig kijózanítja az embert. A tesztelt hajó teljes felszerelésével 52.000 EUR-t kóstál új áron + az extrák. Igaz, ebben már benne van a szállítás és a beüzemelés is, szóval „menetkész”.
Azt azért meg kell jegyezni, hogy a fenti árnak közel a felét, a beépített elektromos rendszer teszi ki. Sajnos a korszerű technológiának ez az ára, cserébe viszont biztos, hogy évekig gond nélkül teszi majd a dolgát.
Bővebb információ: www.beneteau.hu