A flotta 17 hajójában járőröző rendőrök nem csupán a tópart nyáridőben félmilliósra duzzadó üdülő-fürdőző közönségének biztonságára ügyelnek, de a hajózók, legfőképp a vitorlázók közlekedését is felügyelik.
Horváth László r. alezredes, rendőrségi főtanácsos a kapitányság vezetője. Egyszerűbben fogalmazva ő a kapitány. Ha valakire igaz, hogy nem a ruha teszi az embert, akkor rá feltétlenül. A sportos, fiatalos megjelenésű parancsnok ritkán hord egyenruhát, a fogason sem fityeg divatos, műtekintélyt sugárzó kapitányi sapka, mégis egyértelmű, hogy ki az úr a háznál!
Az általános közmegítéléssel szemben a vízen szolgáló rendőr elsősorban hajós, olyan ismeretekkel, mely könnyebben vívja ki a tiszteletet, mint a közúti szolgálat a saját területén. Ezt a feltétlen elismerést elsősorban a legvédtelenebb, a legveszélyeztetettebb közösség, a strandolók, a tavat legkevésbé ismerő közönség érezteti. A vitorlázókkal szemben más a helyzet - ismerteti álláspontját a Balaton kapitánya. Persze itt sincs szó alárendelt kapcsolatról, hiszen a rendőrök között is úgy 10-15 vitorlázó hajótulajdonost találunk. Ő maga is egy Kalóz kormányánál tölti szabadidejét, de az egység Multi 85-ös iskolahajóján mindenki számára adott a gyakorlás lehetősége. Pár éve két teljes rendőrcsapat is teljesítette a Kékszalagot, egy sportos J24-es fedélzetén. A vitorlásmesterség elsajátítása különösen fontos, ha megértjük, hogy a vízi rendőr pásztázó tekintetének minden rendellenes jelenséget fel kell ismernie, legyen az gyanús mozgású úszó, kimerülten üldögélő szörfös, vagy kontroll nélkül haladó vitorlás. Erős szélben, mentéskor sem mindegy, miként közelíti meg a bajba jutott hajót, ha nem ismeri a magára hagyott vitorlázat laikus által nem felismerhető várható reakcióit. Maga az intézkedés is két hajóvezető összehangolt közös munkájára épül, ahol a feladatot a rendőr szakszerű és könnyen követhető utasítása alapján kell az ellenőrzött vagy intézkedés alá vont hajónak végrehajtania.
Az sem mindegy, hogy az ellenőrzött hajóvezető mennyire együttműködő. A lekezelő, bántó magatartás feleslegesen terheli az intézkedés szinte minden alkalommal speciális hozzáállást igénylő lefolytatását. A rendőr az intézkedés előtt felméri, hogy mely előírás betartását ellenőrzi. Ez lehet szakszerűtlen hajóvezetés, helytelen hatósági jelzéshasználat, vagy a megengedett utaslétszám túllépése miatt is, de a járőr egy rutinszerű okmányellenőrzést is bármikor lefolytathat. Jellemző szabálysértés a meg nem engedett motorhasználat, de a hajóvezető alkoholos befolyásoltsága is eljárást vonhat maga után.
Sokan hiszik, hogy a rendőrnek az intézkedés során számottevő mérlegelési lehetősége van. Ez nincs így. Egy hatósági eljárás során a hatályos törvények betartását ellenőrizzük, és ez független attól, hogy az adott rendelkezésnek milyen a társadalmi megítélése. Tehát hiába van a hajónkon környezetbarát, zajtalan beépített motor, ha azt nem a megfelelő helyen és időjárási körülmények között használjuk, akkor törvényt sértünk még akkor is, ha ezzel semmilyen sérelmet nem okozunk.
Tevékeny részt vállaltunk a „Legyen a Balaton Európa legbiztonságosabb tava!" projektben. Az a 350 millió forint, amit erre az ügyre felhasználtak, kimutatható eredményt hozott (az összegből 89 millió forint jutott a Vízirendőrség eszközállományának fejlesztésére).
Jelentősen lecsökkent a halálos vízi balesetek száma. Az 1994-es esztendő 52 áldozatot követelt, az utóbbi években rendre 10 fő alatti a halálos vízi balesetek száma, miközben évente 330-350 életet mentünk meg, tudjuk meg Horváth László kapitány úrtól, ami, ha jól belegondolunk, csak a rendszerváltás óta 5500 fő - egy város lakossága.
Gerő András