Áron 1990 óta vitorlázik. Eleinte amatőr versenyeken és túrákon szerezte tapasztalatait. 1994-ben szállt először tengerre vitorlással, a következő évek alatt pedig megismerte a Földközi-tenger vizeit. 1998 óta rendszeresen oktat vitorlázást a VMSE-ben, 2004 óta rendelkezik vitorlás sportoktatói képesítéssel is. 1994 és 2006 között nagyjából 10 000 tengeri mérföldet hajózott le különböző tengereken. Az amúgy villamosmérnök óceáni szólóvitorlázó Áron 2006 szeptembere és 2009 szeptembere közötti útjával a harmadik magyar szóló földkerülő lett. Negyven ország érintésével 55 000 km-t (30 000 tmf) hajózott az alig hatméteres Carinával.

Tavaly augusztusban készítették fel a Beneteau Oceanis 423-at erre a közel másfél éves útra. A több hétig tartó folyamat főbb pontjai: a hajó műszaki állapotának teljes áttekintése, kidaruzás, a víz alatti rész festése, teljes karbantartása, algagátlás, anódok kicserélése, napelemek felszerelése, plusz akkumulátorok bekötése, plusz gázpalackok megvétele, vitorlák és bimini megerősítése és a viharvitorla beszerzése. Mivel ez egy jó állapotban lévő, újszerű hajó minden tengeri és óceáni vitorlázásra kötelezően előírt és ajánlott felszereléssel, így szerencsére gyorsan ment a munka, és több hetünk maradt az Adrián tesztelni és megismerni ezt a vitorlást. Egy ilyen hosszú útra nagyon fontos a hajó felkészítése után a felszerelés is! A fedélzeten mindenből van tartalék, tájolók, szextáns, táblázatok, térképek, kézi GPS-ek, vízálló és búvárlámpák, szerszámos ládák, vitorlajavító készlet, drótvágó, epoxi-javító készletek, plusz üzemanyag tartalék-tankok stb.


A kommunikációs felszereléseink: VHF rádió, HF rádió és műholdas telefon
Biztonsági felszerelések: óceáni mentőtutaj, EPIR bója, rakéták, füstbóják stb.
Külön nagy hangsúlyt fektettünk egy komoly gyógyszeres doboz összeállítására!

Áron a Kanári szigetekről az ARC verseny után egy nappal, november 22-én indult el egy 6 főből álló legénységgel a Karib-tenger irányába. 2010. december 17-én érkezett meg St. Lucia, Rodney Bay-be. 24 nap 19 óra 9 perc alatt értek át az Atlanti-óceánon. Útközben született meg a döntés, hogy charterhajóként továbbhajózik Új-Zélandra. A májusi indulást követően az Atlanti-óceánról a Panama-csatornán keresztül váltott legénységgel átvitorlázunk a Csendes-óceánra. A teljes út nyolc hónapot és 11 000 tengeri mérföldet jelent, sok megállóval, két-három hetes turnusokban.
Útvonalunk: Jamaica - Panama - Ecuador - Galapagos - Francia Polinézia - Cook-szigetek - Samoa - Tonga - Fidzsi - Új-Zéland.

Áron kapitányként viszi majd a hajót - a Carinás földkerülés okán ismeri az útvonal érdekességeit és a jó kikötőhelyeket. A legénységet pedig majd az utasok alkotják, akik igényeik szerint vehetnek részt a vitorlázás gyakorlati élményeiben - a megállás nélküli szakaszoknál azért jól jön a vitorlás múlt. De mégis hogyan kell elképzelni egy efféle kalandot egy átlagos balatoni hajósnak? Minden nap más és más, attól függően, hogy épp az óceánon vagyunk, egy horgonyzóhelyen pihenünk meg, vagy csak szigetek között kalandvitorlázunk. Aki a napi betevőért aggódna: általában van friss kenyér, és emellett sokat szoktunk főzni is a hajón, tenger gyümölcseit és helyi, trópusi ételeket. Lehet horgászni, úszni, sznorkerezni, búvárkodni és persze előkerülnek a régi történetek. Van, aki napozik, van, aki olvas, néhányan sokat alszanak. A szigeteken mindig bevásárlunk friss gyümölcsökből, megvesszük az utánpótlást élelmiszerből, feltöltjük a gázpalackokat és megjavítjuk, ha valami elszakadt vagy elromlott a hajón. A kényelemről három kétfős kabin gondoskodik, mindegyikhez saját WC és zuhanyzó tartozik.


Óriási élmény lesz átkelni a Panama-csatornán. Bár a várakozás nem rövid, de közben rengeteg látnivaló akad. Ilyen a sok kis szigettel - és krokodilokkal - tarkított Gatun tó-rendszer, ami a két zsilipkamra között fekszik. Egy éjszakát mindenképp a Nemzeti Park részeként működő tavon töltünk. A Csendes-óceánra való áthajózás az építészeti remekműnek számító két zsiliprendszeren keresztül történik. A két óceán közti különbség kb. 30 méter, ezért van szükség a több zsilipkamrára, melyekben akár 10 métert is emelik vagy csökkentik a vízszintet a benne álló hajók alatt. Mindezt a hatalmas tankerek között! Nem akármilyen látvány az utolsó zsilipkamrából kiérkezve megpillantani a másik óceánt és az Amerikai hidat, mely összeköti Dél-Amerikát Közép-Amerikával. És ez még szinte csak a kezdet... A trópusi élmények hamarosan valósággá válnak, mi pedig nem leszünk restek minderről beszámolni.

Bólya Mercedes

További képek a galériában.

Bólya Mercedes