Miközben próbálom a magyarországi kiállítások kedvezőtlen tendenciáit átmenetinek tekinteni, nem tudok beletörődni abba, hogy szabadidőm legértelmesebb eltöltése itthon leépülést mutat. Nem mindegy tehát, hogy egy globalizált világban, ahol az euro-övezetet is komoly gazdasági problémákkal küzd, van-e érzékelhető jele a hajózás iránti érdeklődés jelentős csökkenésének.

Nos, örömmel jelenthetem, hogy határainkon túl már készülnek a szezonra. A hatalmas kiállítási terület minden szegletét elfoglalták a kiállítók, a nagy gyártók kapacitásai le vannak kötve, szinte minden standon újdonságokkal találkozunk, és nem lankad a látogatók érdeklődése sem. Talán csak a szuperjachtok kínálata tűnik visszafogottabbnak. Korábban a gyártók azon versengtek, hogy a hatalmas 6-os pavilon méretkorlátait milyen gigantikus hajócsodával tudják kihasználni - ez ma már érdektelen. Az ésszerűség, a környezettudatos vásárlói igények tükröződnek a kiállított hajózási termékeken.

Egyre több hibrid, vagy tisztán elektromotoros meghajtással találkozhattunk, és a beszállítók is felkészültek a zöldülő alternatívák kiszolgálására. Természetesen a legzöldebb hajtóanyag továbbra is a szél, így érthető, hogy a vitorlázás iránt egyre növekvő érdeklődés mutatkozik.

Meglepően sok magyarral találkoztam. Látogatókkal, akik ha most nem is vásárolnak, de - ahogy magam is - látni akarják a hajózás világának újdonságait. Kiállítókkal, akik egy nagyobb márka értékesítésében vesznek részt, vagy saját termékeiket mutatják be, felvállalva az igazi piaci megmérettetést.

 

A Style Jacht jelenléte már-már hagyományosnak tekinthető. A Scholtz 22 es kedvelt oktatóhajó Németországban, míg a Sudár osztályhajóként is ismert. A kiállított Sudár Klassik tíkfa fedélzetével és igényes kidolgozottságával vonzotta a látogatókat, míg a 22-es rendkívül versenyképes ár-érték mutatójával aratott osztatlan sikert. Scholtz Petra bájos eleganciával és lenyűgöző német, sőt ha kell angol nyelvtudásával kápráztatja el az érdeklődőket. Évtizede járják a kiállításokat. A legtöbb hajót a Friedrichshafeni kiállításon értékesítették - nem csoda, hogy egy Boden-tavi kereskedő charterflottájában már huszonhét 22-es vitorlázik, és a Sudárból is legalább 50-60 db-ot értékesítettek a térségben. Tény, hogy a külföldi, elsősorban a német piacon több hajót tudnak értékesíteni, mint Magyarországon, tudtuk meg Petrától.

 

Első kiállításán mutatkozott be a Como project, Juhász György és Réder Ákos közös fejlesztése. Már a fejlesztés időszaka is több komoly kihívást rejtett a tervezőpáros számára. Legyen szó az energiafelhasználásról vagy a menettulajdonságokról, a COMO számos egyedi elképzelést, világszínvonalú, a hajózást megreformáló újítást vonultat fel, amelynek a kidolgozása komoly szellemi és anyagi befektetés igényelt. A COMO egyszerre használja a hajóépítés hagyományait, az egyre tökéletesedő tapasztalatokat, ugyanakkor a COMO mai, modern megoldásai egy teljesen új szemléletmódot tükröznek. Ebben a személetmódban a környezettudatosság éppen úgy helyet kap, mint a formabontó megoldások. A COMO mozgékonysága többek között a hajótest kisebb ellenállásából és a legkorszerűbb gyártási eljárásnak köszönhető minimális súlyból fakad. A hajótestbe a kiállított elektromos verzióhoz egyedi, a legújabb lítium akkumulátorokkal üzemeltetett motor került kifejlesztésre. A legnagyobb újítás azonban kétség kívül a hajó vezérlésében rejlik. A COMO hajók teljes körű iPad alapú vezérlése teljesen egyedülálló, és a legnagyobbak közé emeli a terméket. A hajó irányításának lelke a digitális műszerfal, ahol könnyen nyomon követhető a sebesség, a fordulatszám, a víz- illetve a levegő hőmérséklete, valamint az elektromos változatnál az akkumulátor töltöttségi szintje, a dízel változatnál pedig az üzemanyagszint. A COMO műszerfalról vezérelhető továbbá a világítás, a fenékvíz-szivattyú, vagy éppen a hűtő is. A COMO hajók önálló AirPlay kompatibilis audio-rendszerrel is el vannak látva, amelynek hála az Apple készülékeken tárolt zenéket vezeték nélkül élvezheti a felhasználó a COMO kültéri, vízálló hangszóróin keresztül. A COMO nem csak a különleges technológiák miatt érdemel figyelmet, hanem azért is, mert a teljes fejlesztési és gyártási folyamat Magyarországon, magyar szakemberekkel zajlott. Ezzel ismét bebizonyították, hogy a hazai ipar nemcsak versenyképes, hanem a világelsők között kaphat méltó helyet.

 F

 Fotó: Besenyei Gergely

A COMO projekt iPades műszerezése nem véletlenül keltett váratlanul nagy figyelmet. A már 49 Euróért (iPhone-ra 19 Eur) letölthető teljes Európát, sőt a Balatont is magába foglaló Navionics digitális térkép lehetővé teszi, hogy egy mezei érintőképernyős iPad-ból és egy vízhatlan tokból olyan drótnélküli chartplottert működtethessünk, mely lehetővé teszi, hogy a navigáción kívül szinte a teljes műszerezettséget is kiváltsa. A fejlesztések természetesen más platformokon is elérhetőek, így az Androidos felhasználók sem maradnak le a hajózás új generációs informatikai fejlesztéseiről. Azon túl, hogy a WiFi alapú drótnélküli műszerezés és a vezérlések töredékáron beszerezhetőek lesznek, egy multifunkcionális érintőképernyő egyben a kommunikációt is biztosítja, elérve a felhő alapú végtelen társzolgáltatások lehetőségeit. De a számomra legszimpatikusabb játékteret a letölthető térkép interaktivitása adja. Olyat tud, hogy egy adott térképrészleten megjeleníthető az arra járók kommentje, üzenete, melyből a rejtett - térképen nem látható - veszélyekről ugyanúgy értesülünk, mint a kikötői kocsma ajánlott fogásairól.

Ha már a jövő fejlesztései ötletei szóba kerültek, hadd mutassak be néhány különleges cuccot. Vidám, amikor a chopperfílinget próbálja a tekerős vízibiciklire erőltetni egy kiállító sok-sok saválló kellékkel, nehogy a múló idő kárt tegyen a szerkezetben. De a legviccesebb fejlesztés az Iguana márkanév alatt bemutatott lánctalpas motorcsónak. Az ötlet első megközelítésben ostobaságnak tűnik, de ha nem ragaszkodunk a világháborús harceszközök súlyosan dübörgő futóművéhez, akkor korszerű anyagokból valóban lehet könnyű, működőképes, integrált partramászó papucsokat készíteni. A szárazföldön elérhető 7 km/órás sebesség nem is rossz, pláne ha figyelembe vesszük, hogy a hajó nem igényel kikötőhelyet, csak egy sólyát, vagy homokos partszakaszt. Az árát jobb, ha nem firtatjuk.

 

Apropó árak: a kiállítás legolcsóbb tőkesúlyos kabinos négyfekhelyes hajója a Dehler gyártósorán készült Judel/Vrojtik által tervezett Varianta 18. A 8800 Eurós vitorlázatot is magába foglaló ár pont a fele egy Hein kalózénak, amely ponyva nélkül 16700 Eurót kóstál.

Végül még egy hazai vonatkozás: a változatos gasztronómiai választékot nélkülöző vásári etetők talán legnépszerűbb kínálatát a gulyáságyú nevű pörköltnyomó készség szolgáltatta, öregbítve hazánk klasszikus értékeiről kialakult zavaros képet. Alantas bosszú ez a mi „svábbogár" elnevezésünkért, ami csak a magyar nyelvben kötődik a németekhez. 

További képek a galériában.

Gerő András