Mint ahogy egy Trabantot, egy BMW-t és egy F1-es versenyautót sem lehet összehasonlítani csak azért, mert mindnek négy kereke és egy kormánya van.

A szakemberek és a hajótulajdonosok az alapján mérlegelnek, hogy milyen állapotban van a hajótest, az őszi daruzáskor. Persze a használatos algagátló is lehet bármilyen jó, ha a felhordás slendrián, de ebbe most ne menjünk bele. Sokkal fontosabb valóban, hogy mit kapok a pénzemért. Az International algagátlói arról híresek, hogy azok egyikét sem kell megcsiszolni, átcsiszolni, zsírtalanítani a következő réteg felvitele előtt. Az algagátláshoz az anyagköltségen kívül elég lehet 1 festőhenger és némi munkásruha. Annak, hogy nem kell átcsiszolni, egyszerű az oka. Olyan szemcséket összetartó gyantákat alkalmaznak a gyártás során, amelyek lassan nedvesedve, fokozatosan gátolják az algák feltapadását a hajó fenékfelületére. A fokozatossággal, két dolgot érünk el. Az egyik, hogy mindig csak annyi a rétegleválás amennyire éppen szükség van, a másik, hogy sokkal kevésbé szennyezzük a vizeinket. Azt gondolom, hogy ezek mindegyike nagyon fontos szempont.

Az árak összehasonlítása fontos, de nem feltétlenül ez az egyetlen szempont. Megfelelő típust kell venni megfelelő hajóra. A kemény algagátlót a motoros hajók használják, az önkopót a vitorlás hajók. Ráadásul ott van még a környezetvédelem. A vásárlók az idén jó néhány algagátlónk esetében láthatták, hogy megjelent egy kis jelzés a termék neve után. EU. Jó, lehet, hogy nem igazán divatos, mostanában nálunk EU-zni, de mégis oda kell figyelni a jelzésre, ugyanis azok az algagátlók, amelyeken ez a jelzés szerepel, újfajta összetételűek.

Ezek, az úgynevezett "Biocid" technológiával készültek és nem tartalmaznak réz, vagy bármilyen más fémszármazékot. Évekkel ezelőtt, pontosabban négy éve kaptunk tesztlapokat az International laboratóriumából, azzal a céllal, hogy helyezzük ki őket meghatározott helyekre. Ezeken teszteltük, hogy milyen hatásfokkal működnek az új anyagok. Ennyi idő után kerültek csak bevezetésre. Annak idején 1991-ben, hasonló termékváltás és bővítés zajlott le, amikor bevezették a VC technológiát. Ez a vékonyrétegű algagátló rendszer akár 10-12 évig is rétegezhető anélkül, hogy vissza kellene csiszolni a hajófeneket a réteglepergések miatt. Ez is egy gazdasági tényező.

Vagyis fontos az összehasonlítás, de önmagában az ártáblázat nem feltétlenül tartalmaz elegendő információt a döntéshez.

 

www.hajofestek.hu

Rick Csaba