PaOsztályelőirás szerinti méretek:

L.ü.A.: 8,60 m +0,50 m I: 9,50 m

P (H): 10,150 m  J: 2,85 m

E (B): 3,50 m X: 0,85 m

SpL: 2,85 m +0,05 m SL: 9,60 mSMW: 5,60 m

SF: 5,55 m

Ht: P+X= 11,00 m

 

 

A tesztelt hajó neve, előtörténete

Az első Regina, amivel kb. 10 évig Tormási Gyuri barátommal, gyerekeinkkel, lányaimmal közösen, verseny centrikusan vitorláztunk a Rax 535 Zephyros III. volt. Ezekben az években a szezon minden versenyén részt vettünk. Ezt a hajótestet Bodnár Lajos "Boci" készítette az ún. régi bulbás kiellel együtt. A beépítés, bútorozás Soponyai Géza műhelyében készült a mi saját elképzelésünk és terveink alapján.

A hajón a rigg a teljes futókötélzet, szerelvények, veretek helyét mind megőriztük az eredeti Hunter Impala 28-nak (Pendragon) megfelelően. Ezen hajó építését egyértelműen a Regina Osztály yardstickmentes versenyzési lehetősége határozta meg.

Papa Akarattya hajóteszt

 

Hogyan került a tulajdonosához, miért ezt választotta?

A választást meghatározta a korábbi Reginával szerzett tapasztalataim (bajnokságok 93-tól, túraversenyek, 2000-es Fehér szalag, stb.) és a Regina osztály versenycentrikussága.

A jelenlegi Akarattya nevű (Rax796) Navalia Regina 30-at 1 éves korában vettem 2002-ben. Szerencsére még nem volt hivatalos neve, így a család adott nevet: először a lányaim a Papa Akarattya nevet akarták, amiből maradt feliratként az Akarattya, mivel ott lakom, és ha elmegyek a hajóval máshová, akkor is Akarattyán vagyok. Azóta részt vettem vele minden évben a Kékszalagokon, bajnokságokon, sok-sok versenyen. Nagy eredményeket korábban és ekkor sem értünk el, ma már talán tudjuk miért...

Papa Akarattya hajóteszt

        

Mutassuk be kívül belül

Kívül:

Az építést az előző gazda igényei alapján Dobó Pali készítette, az új bulbás kiel a BME tervezőjének a műve. Az eredeti finn kielel 1,7 m merüléssel élesebb a hajó, és jobban is megy. A rigg a futókötélzet és a veretek ugyanúgy az eredetiek, és az osztályelőírásnak megfelelőek. A felső héj 10 cm-el magasabb ennél a típusnál a belső állómagasság miatt.

Cockpit:

A spoiler egybeépített, és a cockpit hatsó részén elmaradtak a raktárrekeszek, illetve a külmotornak szolgáló rekeszrész. Ezzel megnőtt a cockpit tér, ugyanakkor a versenyzést szolgáló gleitwágni középen elválasztja a kormányost és a legénységet. A legénység (aki időközben megváltozott: az átlagéletkor 60 felett van a kilókat nem is említve) a cockpitot nem manschaftbarátnak, hanem kormányosbarátnak nevezi a szűkebb gleitwágni előtti rész miatt. Eredetileg kis külmotorral vettem, amit a versenyeken bevettünk, ami elég macerás. Emiatt a cockpit alatti középső részbe 2006-ban saját beépítésben bekerült egy egyhengeres használt Yanmar kéttollú összecsukódó propellerrel.

Papa Akarattya hajóteszt

 

Kötélzet, Vitorlázat:

A hajóra előírt korlátot nem használjuk, akadályoz, csak egy kicsi orrkorlát és kényelmet szolgáló farkorlát van a hajón. A fallok, reff, alba a stopperekbe fut a kabintetőre, a többi kötél spibumm fel/le, alsóél, dirk és cunnngam klemmekbe fut a tetőn elhelyezett hídra. Minden kezelhető így a cockpittból. A 11m-es árboc hátranyilazott szálinggal 7/8-os merev stágolással bír. A vorstag merev műanyag profilvorstag volt, amelyet a kényelmesebb fockrolleres profilvorstágra cseréltem. Az achterstagot mindkét oldalon lehet feszíteni violinos csigasorral. Az árbocbeállítást az osztály házi vitorlaszabója, Horváth Laci által készített kimerítő leírásnak megfelelően, akkurátusan el kell végezni tavasszal. A nagyvitorla triradiál szabású, 1 reffsorral (22,5 m2) A régebbi hajón két reffsor volt, ami erős szelekben hasznosabb. A génua betekerhető triradiál szabású (20,5 m2), a shottok nagy fékes csőrlőn húzhatok be, leginkább csak kurblival. Van egy ún. viharfock is (11 m2), ezt igen ritkán használjuk versenyen, de családi vitorlázáshoz kényelmes. Megemlítendő még a hagyományos spinnaker, amit rendszeresen a fedél nélküli horgonykamrából húzunk fel, és oda húzzuk is vissza, ez vált be. Használjuk még a spischotthosz kapcsolodó hugót is. A spibummot a bummon, túránál az árbocra felhúzva tároljuk.  Amúgy ez a "gödör" kiválóan alkalmas és biztonságos hely az elől dolgozó mannschaftnak. Korábban voltak kísérletek más vitorlák osztályengedélyezéséhez, de a kormányosi értekezletek sorozatosan elvetették az ilyen javaslatokat.

Papa Akarattya hajóteszt

 

Belül:

Az orrkabin egyszerű, de két főre kényelmes fekhelyet nyújt, és még a cuccok is elférnek a polcokon. Az ablaka jó szellőzést ad. A konyha mosogatóval, jól hűtő és nagy hűtővel (fridzsider kupa részvételi lehetőség) és valami főzőeszközzel, tárolópolcokkal felszerelt. A jobb található oldalon még egy ruhatároló szekrény is. A hűtőt akkumulátorról sokáig nem illik használni, mert kifogyhat az energia. A másik oldalon egy szűk, dupla ággyá alakítható, körülülhető asztal leledzik. Itt van még a jól áttekinthető műszerfal is.  Igazán csak a versenyek idején lakunk a hajóban, ezért a felszereltség elég puritán, mondhatnám hajós. Ivóvízrendszer nincs, mosogatáshoz a felszivattyúzott balatonvizet használjuk. WC helyett van egy campingwc, de a majd tíz év alatt nem is használtuk. Van spoiler. Hátul található még a két kényelmes, egyfekhelyes (fiatalok ketten is elfértek) ajtó nélküli achterkabin. A belépőlépcső két oldalán tartózsákok vannak a cockpitból beáramló kötelek részére. A belső részek burkolata sötét mahagóni, a kabin két oldalán levő két-két ablak nyitható, és a bal oldalon az oldalfalon is ki lehet nézni a vízre.

Papa Akarattya hajóteszt

 

Milyen gyári és milyen DIY (csináld magad) extrákat használunk?

A hajón különleges gyári extra nincs, hacsak a nyitható kabinablakra és annak szunyóghálójára nem gondolok ekként. A sebesség és mélységmérő alap műszer mellé beszereltem egy szélsebesség mérőt is a VMG és a felső széljelző figyelése okozta nyakficamodás elkerülése miatt. Családos vitorlázáshoz van egy autopilot is, ami azonban csak kb. 12 csomós szélig bírja. Végül nekem extra dolog lett a beépített motor, ami igen megbízható, a nem gyárilagos hangszigetelés hiánya miatt kicsit zajos. A kényelem érdekében felkerül még egy saját varrású laisy jack is (a családi vitorlázásnál kényelmes), amit a versenyen a bummra tekerünk, és a madzagokat előreviszünk az árbochoz. Talán extra még a bummon a spibummtartó, ahova fel- és lehúzókötelestül csak becsatoljuk a rudat. Na és megoldottam még a cockpit közepén a családnak útban levő gleitvágni gyors kiszerelhetőségét kényelmes túracockpit kialakításához.  A cockpitba tettem még egy extra 12 V-os dugaljat, a GPS és lámpa használathoz.

Papa Akarattya hajóteszt

     

Vitorlázzunk minden időben! Mit tapasztaltunk?

A hajóval gyakorlatilag mindenfajta időben vitorláztunk. Gyenge szélben jól megy és elég éles, hála a túlvitorlázottságnak. Amint megerősödik a szél a kezelés nehezedik, nőnek az erők a csörlőkön és a kormányon is. A kormányerő nagyon függ az árboctalpi pozíciótól és a rake-től. Magyarul, ha nem schottol időben a legény, akkor durván kitör. Jobb tehát reffelni a 16 csomó feletti szelekben. De a génua ekkor is dolgozik, dönti a hajót rendesen. A grosz első élét és alsó élét keményen feszíteni kell, az achterrel görbíteni az árbócot. Ami azt illeti, elég melós ilyenkor a helyzet. A spizés összeszokott csapatmunkát igényel a kormányos és a spimen között erősebb szélben. A spinakkert az eddigi legerősebb hátszeles szélben már nem lehetett a fékes hátsó csiga ellenére kézzel kezelni, és elég veszélyesnek tűnt a dolog a hátulról jövő kifordítós hullámok miatt, ezért lehúztuk a 26 csomós szélben. Az idei évadnyitón a grosz árboccsuszkái közül a felső négy - valószínűleg - az elöregedéstől eltört a kreuzban a lobogtatás miatt, ellenőrizni kellene ennek az állapotát is.

Motorhasználat, kikötői manőverkészség

 A Regina a külmotorral nehezen kezelhető, még a jó spoiler esetén is. A megbízható belmotor pöccre indul, jól húzott még az idei szezonnyitó 35-40 csomós ellenszelében is, már hazafelé. A Regina amúgy is yolleként könnyen kormányozható, a kikötőben motorral is. A hátrafelé beállás már a nyíló-záró propeller beállása és hatékonysága miatt gyakorlatot igényel. A BFYC-ből erős É-ÉNY szélben a külmotorral szinte nem lehetett kiállni, a belmotorral azért sikerül.

Papa Akarattya hajóteszt
 

Élet a hajón kikötőben, horgonyon (állómagasságok, ülő, fekvő és napozóhelyek bemutatása, tartályok, meleg víz, áramvétel, hűtő, stb.)

Az Akarattya 2002. óta áll a BFYC kőmólós részén, ahol a szomszédokból kialakult  társaság jó hangulatot csinál, még akkor is segít kikötni, ha nincs rá szükség. Nem vagyunk ún. kikötőlakók, de gyakran a társaság összejövetelek miatt a hajón alszunk, amit nagyon szeretünk. A fux kényelmes, a középső ágy king size egy személynek. A hátsó fekhelyekre könnyebben lehet befeküdni nálunk, mint az ajtóval elzárt kiépítésnél. Ezzel szemben a horkolás, hát az bizony hallatszik. A reggeli kávét 220-ról vízforralóval csinálom, de a múltkor elkápráztattam a lecsófőzőket a hajóra termett lapos indukciós főzővel. Két 98 Ah-ás akkumulátor inverterrel, vagy 12 V-ról direkt is elviszi a laptopot, így internet is van a windguruhoz a hajón. Meleg víz nincs mosakodáshoz, ott a Balaton, meg a marinai szolgáltatás. Most szereztem egy olcsó napernyőt, amit bedugok a cockpitasztal tartócsövébe (mert külön cockpitasztal is van) és 2-es szélig príma árnyékolóm van. Bimini nemigen való lenne erre a hajóra. Napozó és szundikálóhely egyébként aspileren keresztbe a legjobb.

Papa Akarattya hajóteszt

 

Tipikus meghibásodások története

A hajónak különösebb komoly meghibásodása nemigen volt, ami köszönhető a rendszeres házilagos karbantartásnak és a nyári (napvédelem, napi javítások azonnali elvégzése) és téli (ponyvázás, árbockivétel stb.) gondos kezelésnek.

Egyetlen komoly áttervezés gond jelentkezett, mégpedig a hátsó rekeszek fedeléül szolgáló padokat a dőlés miatt elég kifelé lejtősre tervezték. Ez azt jelenti, hogy nagy felhőszakadásban, vagy nagyon esős időben dőlve a rekeszek melletti lefolyóvályú nem nyeli el a vizet, és ezek a rekeszek beáznak. Ezeket a rekeszeket teljesen leszigeteltem, hogy a víz ne jusson be a kabin bilgébe sem. Ami kifogás lehet, az a külföldi gyártóknál megtapasztalt kiváló gélezés hiányossága.

Szervíztapasztalatok

Tekintettel arra, hogy a gyártó cég új kezekben más profilokkal működik, gyakorlatilag szervizről nemigen beszélhetünk, ennek ellenére Dobó Pali tanácsokkal és gyártói adatokkal, információval rendelkezésre áll. A magunkfajta öreg vitorlázók azonban csak ritkán igénylik a szerviz szolgáltatását, megoldunk sokféle problémát. Ami nem oldható meg technológiai okokból házilag, azt a bevált szakmabeli emberekkel oldjuk meg. Pl. korlátkészítés, stb.

Kinek ajánljuk?

Sportos vitorlázóknak, túrahajós versenyvitorlázós társaságnak, fiataloknak, fiatalos kihívást kedvelő csapatoknak.

Kinek nem ajánljuk?

A Regina típusú hajó (vitorlák) kezelése komoly tudást és fizikai erőt igényel,  kisgyermekes családi vitorlázóknak, kezdőknek, időseknek nem.

Szubjektív, személyes vélemény

A hajó kiválasztása szubjektív dolog, de a mai napig nem bántam meg, hogy a Balatonra igazán alkalmas hajótípust választottam, amelyen remélem még az unokáimmal is vitorlázni fogok. Javasolom mindenkinek, aki igazán vitorlázni akar.

Papa Akarattya hajóteszt

Ránky Péter, RAX796