Ez az év azért is fontos, mert idén 40 éves a típus. Szándékunkban áll az évfordulós találkozóra egy kis kiállítást szervezni, ahol bemutathatjuk a B31 történetét.
A svéd B31 története
A svéd B31 és a magyar Balaton 31 születése sok hasonlóságot mutat. Gyakorlatilag egy időben született testvéreknek tekinthetjük őket.
A svéd hajó vonalrajzát a 60-as évek végén Bruno Boström készítette el, míg a Balaton 31 terveit G. Cardell, malmői hajóépítő mérnök nyújtotta be a Balatonfüredi Hajógyárnak 1970-ben. Könnyen lehet, hogy a két (egy) hajótípus egy időben két helyen kelt életre.
A Boström fivérek álma az volt, hogy egy olyan hajót alkossanak, amelyik akár teljes sebességgel kirohanhat a kövekre. Ennek oka, hogy a skandináv archipelago vidékén kevés a kikötő, de rengeteg vadregényes sziget kínált túracélpontot. Ezt a tervet az otthoni garázsban nem tudták megvalósítani, így végül Bruno rajzai alapján egy hajógyárban készült el az első példány, Markant név alatt. Csúfos volt a kudarc: a hosszúkíles hajó csapnivaló tulajdonságokat mutatott, így le is állt a gyártása.
Két vitorlázó, Tom Sifvert és Bengt Sögerberg azonban átalakította a hajót: a test hosszabb lett, valamint mély fin kílt és magasabb riget kapott. Az új modell, a Markant 70 versenyt nyer, és a figyelem középpontjába kerül.
Az igazán nagy dobás azonban az a vásárlói klub volt, melyet a hajó értékesítésére hoztak létre. A hetvenes években több mint száz darab épült belőle telente különböző helyszíneken és konstrukcióban, a forgalmazó előgyártott kit-készletének köszönhetően. Bár csak 100 hajót regisztráltak, mégis több mint 3000 készült így el és került használatba hivatalos dokumentáció nélkül.
A sikeres modell átlépte a határokat, így Dániában is megjelent. A dánok 1978-ban módosították a belső állómagasságot, növelték a cockpitet, és átkeresztelték a változatot B-31 Mark-II-nek. Néhány száz darab ott is készült, míg a gyártó üzeme 1988-ban le nem égett.
Szabó Árpád