1 csomó egyenlő 1 tengeri mérföld/óra (definíció szerint)
101.268591 láb/perc
1.687810 láb/másodperc
0,5144444 méter/másodperc
1.852 km/óra, 1.150779 mérföld/óra.

A csomó, mint a sebesség mértékegysége, egy régi jó tengerészeti fogalom, de közülünk hányan tudják pontosan, hogy honnan ered? A korai vitorlázók meg akarták határozni, hogy járművük milyen gyorsan halad, miközben kihajóztak a nyílt vízre. Általában ezt úgy mérték, hogy bedobtak egy fadarabot a vízbe és közben figyelték, hogy a hajó milyen gyorsan megy el mellette. Ezt az eljárást a „fadarab dobásnak" nevezték és egészen a 16. századig nem is változtattak a mérési technikán, utána azonban átvette az ún. „forgács sebességmérő/napló" a helyét. A „forgács" egy 18 inch hosszúságú fa ék volt, ami egy nagy orsó kötél végéhez kötve. A kötélre minden 47 láb 3 inch (azaz kb 14,4 m) után egy csomót kötöttek. A forgácsot a hajó tatjáról a vízbe dobták és mivel ék formája volt, „megragadta" a vizet és elkezdte kitekerni az orsót, miközben a hajó akkor még ismeretlen sebességgel haladt előre. Egy ember az orsót tartotta, a másik elindította a homokórát, mely 30 másodpercnyi homokot tartalmazott, a harmadik pedig számolta a csomókat, melyek elhagyták a hajó tatját. Amikor a 30 másodpercnyi homok eltűnt, az időért felelős ember felkiáltott és a számoló abbahagyta a számolást. 

Minél gyorsabban haladt a hajó, annál több csomóra és annál hosszabb kötélre volt szükség. A csomók száma, melyet 30 másodperc alatt megszámoltak, akkoriban egyenlő volt a hajók tengeri mérföld/órában mért sebességével. A csomó ezzel a mérési módszerrel 1,85166 km/órát jelentett, mely mindössze 0,02 százalékkal tér el a modern számítás szerinti 1,852 km/órától.  A csomó tehát nem egy tengeri mérföld, hanem egy tengeri mérföld / óra. Végül pedig miért 47'3" távolság volt a csomók között és miért 30 másodpercet használtak a méréshez? Nos, a távolság mérésének alapja az volt, hogy 1 tengeri mérföld/órát átváltották láb/másodpercre, majd ezt megszorozták 30 másodperccel (mely praktikus időegység volt a homokórával történő csomószámoláshoz).

 

Dr Misley Endre a "TRANQUILLA" kapitánya

 csomó_illusztráció

Dr. Misley Endre